Primul contact cu stânca al lui Yvon Chouinard, fondatorul companiei Patagonia, a fost în anul 1953, când avea doar 14 ani, devenind membru în clubul de șoimari din California de Sud. Pentru a căuta șoimi tineri care se pot dresa, ei trebuiau să coboare pe coardă pe pereți verticali, până găseau cuiburile plasate în locuri altfel inaccesibile. Această activitate pe stâncă i-a plăcut tânărului și a decis că încearcă și escalada. A ajuns în gașca cățărătorilor din Yosemite. Curând și-a dat seama că tehnologia folosită atunci nu era cea mai bună. Pitoanele erau fabricate din oțel moale și nu erau reutilizabile. Preluau forma fisurii în care erau bătute și nu se mai puteau scoate. Ascensiunea marilor trasee necesita mai multe pitoane decât puteau duce 2 cățărători, deci s-a gândit să-și fabrice propriile pitoane din oțel dur, pe care le-a fabricat din blat de fierăstrău. Ceilalți cățărători s-au sesizat rapid și au început să comande pitoane fabricate de el. A schimbat materialul și a început fabricarea pitoanelor din aliaj CrMo. Afacerea nu-i mergea pre bine, în ciuda faptului că avea comenzi, fiindcă alpiniștii de atunci erau săraci. Trăiau din resurse modeste și erau deseori hărțuiți de paznicii parcurilor în care era de fapt interzisă escalada. În 1965 s-a asociat cu Tom Frost, care era inginer de aeronautică. Cei doi au revoluționat echipamentul de escaladă din acel moment. Din păcate nu peste mult timp, au fost declarați cei mai mari infractori ecologici, fiindcă cică pitoanele lor distrugeau stânca. Reacționând la aceste acuzații, Yvon a schimbat materialul și au început fabricarea echipamentelor reutilizabile din aluminiu. Încet, cu aceste echipamente au devenit lideri pe acel segment de piață.
La sfârșitul anilor 60, nu exista o modă a cățărătorilor. Mergeau în tricouri gri și în pantaloni din bumbac sau sintetici, fiecare ce credea mai bun. Îmbrăcămintea de escaladă din Yosemite era compus din pantaloni de bumbac și cămașă albă. La o ieșire în Scoția, Yvon a fost nevoit să își cumpere un tricou de rugby. A constatat că e super rezistent, nu se rupe și ține foarte bine la frecarea cu stânca sau cu coarda trecută pe după umăr. Ideea a prins la cățărători, aproape instant au început să-i curgă comenzile pentru tricouri sintetice. Yvon recunoscut rapid posibilitatea de a porni o nouă modă, anume a hainelor sintetice colorate viu. A procurat saci de bivuac, pelerine de ploaie, mănuși și căciuli, completând prin vânzarea lor veniturile slabe provenite din vânzarea echipamentului de escaladă. Au decis fabricarea îmbrăcămintelor, numind linia de haine Patagonia. Numele a fost ales, ca să nu strice renumele obținut în echipamentul de escaladă de Chouinard Equipment co. Noul brand era intenționat să prindă la un public mai larg, nu numai la cei care cumpărau fierătanii pentru cățărat. De atunci Patagonia și-a păstrat caraacteristicile hainelor: colorate, durabile, rezistente care se deosebesc de hainele plictisitoare gri, maro sau camuflaj.
De atunci se străduiesc la elaborarea țesăturilor cât mai durabile, cu impact negativ cât mai mic asupra naturii